Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΞΥΠΝΗΣΤΕ ΤΩΡΑ ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ!


Στο έργο αυτό, που φιλοτέχνησε ο Βρυζάκης το 1858, απεικονίζεται η απελευθε­ρωμένη Ελλάδα ως αρχαία κόρη, πάνω σ’ ένα σύννεφο που την κρατά υπερυ­ψωμένη και κυρίαρχη στο κέντρο του πίνακα.

Φορά δάφνινο στεφάνι στα ξέπλεκα μαλλιά της, και πατά στις σπασμένες αλυσίδες των δεσμών της.

Έχει τα χέρια της απλωμένα δεξιά και αριστερά, σε μία συμβολική κίνηση εναγκαλισμού αλλά και προστασίας πλέον όλων όσοι με θυσίες και αγώνες συνετέλεσαν στην απελευθέρωσή της, όλων όσοι εξακολουθούν να διαθέτουν τις περιουσίες τους για την ανασυγκρότησή της, όπως υποδηλώνει ο σωρός των νομισμάτων που της προσφέρεται.

Γύρω της συνωστίζονται οι γνώριμοι πρωτεργάτες της Επανάστασης, οι πρόδρομοι Ρήγας Φεραίος, Αδαμάντιος Κοραής, Αλέξανδρος Υψηλάντης, Μιχαήλ Σούτζος, οι γενναίοι αγωνιστές Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, Γεώργιος Καραϊσκάκης, Οδυσσέας Ανδρούτσος, οι ήρωες των ναυτικών αγώνων Κωνσταντίνος Κανάρης, Ανδρέας Μιαούλης, Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα.

Για την απόδοση των αναγνωρίσιμων φυσιογνωμικών χαρακτηριστικών τους, ο Βρυζάκης χρησιμοποιεί τις προσωπογραφίες των αγωνιστών που είχε σχεδιάσει ο Krazeisen και είχαν ευρέως διαδοθεί με μία σειρά λιθογραφίων που εκδόθηκε το 1831 στο Μόναχο.

Ο Βρυζάκης, εκφράζοντας τα συναισθήματα των Ελλήνων που αισθάνονταν την ανάγκη να τιμήσουν όσους θυσίασαν τη ζωή τους για την ελευθερία, φιλοτεχνεί την αλληγορική αυτή σύνθεση, η οποία φέρνει κοντά τους έναν κόσμο ηρωικό και ανακαλεί στη μνήμη τους την εποχή των αγώνων, που ο απόηχος τους είναι ακόμα ζωντανός και καθορίζει από πολλές απόψεις τη ζωή τους.

Η εικόνα ενεργεί συγκι­νησιακά και προβάλλει ένα ζήτημα ηθικής στάσης, την αναγνώριση της αρετής, την απόδοση τιμής, αλλά και τη συνειδητοποίηση της υποχρέωσης για μίμηση και συνέ­χεια.

Βασικό ρόλο σ’ αυτό παίζει η δύναμη της αναπαράστασης με τα μορφολογικά της χαρακτηριστικά αλλά και οι συνειρμοί που την ακολουθούν. Δεν είναι καθόλου απίθανο να ισχύει αυτό που έχει υποστηριχθεί από πολλούς μελετητές ότι το έργο παραπέμπει στους στίχους τους αποδιδόμενους στον Ρήγα Φεραίο «Ω παιδιά μου ορφανά μου… ».

Επίσης οι επισημάνσεις του Goethe, σε κείμενο σχετικό με τις λιθο­γραφίες του Krazeisen με τους Αγωνιστές της Ελληνικής Επανάστασης, στο οποίο αναφέρεται ότι το κοινό χρειάζεται, απαιτεί να βλέπει σε πιστές προσωπογραφίες όσους απέκτησαν ένα σημαντικό όνομα και επηρέασαν τη ζωή του, αλλά και η μακρι­νή υπόμνηση του τύπου της Παναγίας του Ισχυρού Μανδύα, με την οποία μπορεί να σχετισθεί η απεικόνιση της Ελλάδας, μεγαλύτερης σε μέγεθος από το πλήθος των αγωνιστών, που με την προστατευτική θέση των ανοικτών χεριών της δείχνει να τους σκεπάζει, διαμορφώνουν την αλληγορική λειτουργία του έργου και τον ιδεολογικό ρόλο που καλείται να παίξει.

Άλλωστε οι διάφοροι τίτλοι που αποδίδονται στον πίνακα Η Ελλάς ευγνωμονούσα, Υπέρ Πατρίδος το Παν, Η Ελλάς συνάγουσα τα τέκνα της και η ευρεία διάδοσή του σε λιθογραφημένη απόδοση, αποδεικνύει την ταύτιση του κοινού με την απεικόνιση, καθώς η παράσταση εκπληρεί το αίτημα της «ελληνικής μετεπαναστατικής κοινωνίας που είχε ανάγκη να διαβάζει εικαστικά τις μεγάλες στιγμές του ελληνικού έθνους, να τις αναπολεί ως σημεία αναφοράς και να τα εξιδανικεύσει παρά να αντιμετωπίζει τη σκληρή πραγματικότητα».

Αυτός ο πίνακας λοιπόν κοσμούσε  τον Πρωθυπουργικό Γραφείο μέχρι που ήρθε ο κ.Τσίπρας και τον αφαίρεσε.
Τι  πείραξε λοιπόν τον κύριο Τσίπρα αυτός ο πίνακας;
Τον πείραξε ο συμβολισμός του πίνακα. Η Ελευθερία καλεί τους Έλληνες σε συνεχή εγρήγορη!

Σχόλια

IATRIKOS.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Γερμανία: Διπλάσιοι μισθοί με πιο χαμηλές τιμές στα σούπερ μάρκετ

 

Πώς ζει μια οικογένεια με τέσσερα παιδιά – Εργαζόμενος πατέρας στην «Ώρα Ελλάδος»

 

Πως οι BRICS στρώνουν τον δρόμο για την αποδολαριοποίηση

 

Βόμβα από την κόρη της Μαρ. Λάτση για το "σύστημα που διοικεί τη χώρα"

 

Λ Κανέλλη: Οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης ότι «τα πράγματα πάνε καλά» είναι για αυτούς που έχουν λεφτά

 

POS KAI ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΙΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προ των πυλών για λουκέτο είναι χιλιάδες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα. Το πλεόνασμα που περήφανα πέτυχε η Ελληνική Κυβέρνηση ήταν κυρίως από κατασχέσεις λογαριασμών. Με την παράλληλη εφαρμογή Pos και κατασχέσεις ποσών σε επαγγελματικούς λογαριασμούς οι επαγγελματίες πλέον βρίσκονται αντιμέτωποι με το κλείσιμο επιχειρήσεων, ρίχνοντας την Ελληνική Οικονομία ξανά στην ύφεση. Χαρακτηριστική είναι και η μείωση της ζήτησης ταινιών σε ταμειακές μηχανές.

Ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας και Κύπρου: Ποια τα γεωπολιτικά οφέλη – Αύριο οι καθοριστικές αποφάσεις

 

Ερντογάν: Αδαής όποιος νομίζει ότι θα περιοριστούμε στα σύνορά μας

 

Γιατί ο πληθωρισμός πέφτει ενώ η ακρίβεια παραμένει

 

Πόσο κοστίζουν οι παλιές δραχμές που έχετε στο σπίτι