Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παιδεία STEM για καινοτομία και ευημερία

 


Η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει με αξιώσεις μια σημαντική θέση στις νέες διεθνείς αλυσίδες αξίας, εφόσον επενδύσουμε στην εξωστρέφεια, στην καινοτομία, και στη βιωσιμότητα.
Η αναβάθμιση του ανθρώπινου κεφαλαίου μας περνάει από την κάλυψη μείζονων ελλειμμάτων της παιδείας στην Ελλάδα ώστε να αποτελέσει κύρια δύναμη παραγωγής καινοτομίας στην οικονομία μας.
Ο ΣΕΒ συστηματικά τονίζει την ανάγκη προώθησης ενός σύγχρονου μοντέλου εκπαίδευσης και κατάρτισης, εναρμονισμένο με τις ανάγκες που δημιουργεί ο διεθνής ανταγωνισμός, η μετάβαση στην πράσινη και ψηφιακή οικονομία και η μετατόπιση του καταμερισμού εργασίας μεταξύ ανθρώπων και μηχανών με την κατάργηση 85εκ. θέσεων εργασίας και τη δημιουργία 97εκ. νέων μέχρι το 2025 (World Economic Forum 2020).
Τα πλέον κρίσιμα γνωστικά πεδία σε αυτό το περιβάλλον είναι τα STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Βρίσκονται στον πυρήνα της εκπαιδευτικής στρατηγικής στις τεχνολογικά αναπτυσσόμενες χώρες της Ασίας αλλά η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική, χάνουν έδαφος. Στην Ελλάδα, η εικόνα είναι μικτή με υψηλό ποσοστό συμμετοχής σε προγράμματα STEM, αλλά χαμηλές επιδόσεις.
Η εκπαίδευση STEM είναι ένα παιδαγωγικό μοντέλο βασισμένο στη διεπιστημονικότητα, τη διερευνητική και βιωματική μάθηση, την ομαδική εργασία, τη συνδυαστική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων (Problem-based learning - PBL), με τους μαθητές στο επίκεντρο.
Ο ΣΕΒ προτείνει, μεταξύ άλλων, μια συνεκτική και μακροπρόθεσμη στρατηγική με προσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων, την ενίσχυση της διδακτικής STEM στην αρχική και συνεχιζόμενη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, την προώθηση της εκπαιδευτικής αριστείας και την κινητοποίηση των επιχειρήσεων για την υποστήριξη της εκπαίδευσης STEM.Στο μεγάλο διαδικτυακό συνέδριο του ΣΕΒ και της Endeavor, εναρκτήρια εκδήλωση της κοινότητας Innovative Greeks, 10.000 και πλέον άνθρωποι παρακολούθησαν κορυφαίους Έλληνες της καινοτομίας από όλο το κόσμο να μοιράζονται γνώση και εμπειρίες για το πως θα ενισχύσουμε ουσιαστικά το οικοσύστημα καινοτομίας στην Ελλάδα. Ένα από τα κοινά αφηγήματα στα οποία συμφώνησαν οι ομιλητές είναι πως για τη δημιουργία καινοτομίας, οι γνώσεις (επιστημονικές, τεχνικές, και οριζόντιες) είναι σημαντικές, παράλληλα με την κατανόηση ότι καινοτομία και παραγωγική ικανότητα πάνε μαζί. Μια δεύτερη κοινή διαπίστωση ήταν πως ο βαθμός πολυπλοκότητας, αλλά και το εύρος, των σύγχρονων προκλήσεων της παγκοσμιοποίησης, του ψηφιακού μετασχηματισμού, και της βιωσιμότητας επιβάλει την πρόσβαση σε πολλές διαφορετικές ειδικότητες και σε εξειδικευμένες δεξιότητες. Η δε αναμενόμενη μετατόπιση στον καταμερισμό εργασίας μεταξύ ανθρώπων και μηχανών αναμένεται να καταργήσει περίπου 85 εκ. θέσεις εργασίας έως το 2025, και να δημιουργήσει 97εκ. νέες κυρίως στην πράσινη οικονομία, στην ανάλυση δεδομένων και στην τεχνητή νοημοσύνη, αλλά και στη μηχανική, το Cloud Computing, ακόμα και το business development ή την ανάπτυξη νέων προϊόντων (World Economic Forum 2020).

Η επιστήμη, η τεχνολογία, η μηχανική, και τα μαθηματικά (STEM), είναι γνωστικά πεδία ιδιαίτερα σημαντικά για την προσαρμογή σε αυτό το περιβάλλον και διαμορφώνεται μια σύγχρονη τάση των εκπαιδευτικών συστημάτων έμφασης σε αυτά, και στην αποτελεσματική διδασκαλία τους. Πρόκειται για ένα παιδαγωγικό μοντέλο βασισμένο στη διεπιστημονικότητα, τη διερευνητική και βιωματική μάθηση, την ομαδική εργασία, τη συνδυαστική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων (Problem-based learning - PBL), με τους μαθητές στο επίκεντρο. Παράλληλα, αναπτύσσονται δεξιότητες, όπως η μεθοδολογική αντίληψη, η αναλυτική σκέψη, η δημιουργικότητα, κλπ. Αντιμετωπίζει, δηλαδή, σε μεγάλο βαθμό τις διάφορες προκλήσεις, που θα συναντήσουν οι σημερινοί νέοι στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία.

Στις τεχνολογικά αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ασίας, αυτή ή προσέγγιση έχει υιοθετηθεί εδώ και δεκαετίες. Αντιθέτως, η Ευρώπη και οι Βόρεια Αμερική έχουν χάσει έδαφος, όπως φαίνεται από τις επιδεινούμενες μαθητικές επιδόσεις στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες -συνέπεια και της χαμηλής συμμετοχής σε σπουδές θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης, όπως και την περιορισμένη ενθάρρυνση γυναικών να ακολουθήσουν τεχνολογικά επαγγέλματα (δείτε ενδεικτικά εδώ).

Στην Ελλάδα, η εικόνα φαίνεται μικτή, με υψηλό επίπεδο συμμετοχής σε τριτοβάθμια προγράμματα STEM και ισόρροπη κατανομή των φύλων, αλλά με ανησυχητικά χαμηλές επιδόσεις στις θετικές και φυσικές επιστήμες. Σύμφωνα με το PISA (2018), η Ελλάδα κατατάσσεται 45η στους 78 στη μέση επίδοση των μαθητών, ενώ από την Έκθεση 2019 της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) προκύπτει πως, από το σύνολο των μαθητών που ολοκλήρωσαν τη Β’ Λυκείου (Γενικά Λύκεια) το 2017-2018, κάτω από τη βάση έλαβαν το 50% των μαθητών στη Φυσική, το 44,2% στη Γεωμετρία και το 38,9% στην Άλγεβρα. Στα Επαγγελματικά Λύκεια οι επιδόσεις ήταν ακόμα χαμηλότερες.

Αυτή η αδυναμία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος υπονομεύει τη μακρόπνοη επαγγελματική προοπτική των μαθητών και την αναπτυξιακή προοπτική των επιχειρήσεων και οικονομιών της Ευρώπης και της Αμερικής (δείτε ενδεικτικά εδώ). Πάγια θέση του ΣΕΒ είναι πως για να αποτελέσει το ανθρώπινο δυναμικό κύρια δύναμη παραγωγής καινοτομίας, πρέπει να καλύψουμε τα παραπάνω μείζονα κενά σύγχρονης παιδείας της χώρας. Σε αυτή την κατεύθυνση, εκτός από την αποκόλληση της σχολικής εκπαίδευσης από τη μετωπική διδασκαλία και την αποστήθιση θεωρητικών γνώσεων, με κύριο στόχο την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, σημαντική είναι και η κατάκτηση, αξιοποίηση και σύνθεση της γνώσης.

Παρά τα θετικά βήματα όπως η σταδιακή ένταξη των STEM στην εκπαιδευτική ατζέντα, και άλλων προσπαθειών όπως εργαστήρια δεξιοτήτων, ενίσχυση της πληροφορικής, κλπ. η χώρα πρέπει να επιταχύνει σημαντικά το βηματισμό της προς σύγχρονη και ποιοτικά αναβαθμισμένη εκπαίδευση STEM, ενώ παράλληλα και οι επιχειρήσεις πρέπει να ρίξουν μεγάλο βάρος στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού τους. Η εκπαίδευση και η αναβάθμιση των δεξιοτήτων όλων των εργαζομένων είναι μια μακρόπνοη επένδυση, για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, τη μεγέθυνση της καινοτομικής ικανότητας, και τελικά της εξωστρέφειας στην παγκόσμια αγορά.

Για το εκπαιδευτικό σύστημα η πρόκληση αφορά στο πώς θα ενσωματωθούν τα παραπάνω χαρακτηριστικά στην εκπαιδευτική διαδικασία, με ποιο στρατηγικό σχεδιασμό, ποιο εκπαιδευτικό περιεχόμενο και ποια υποστήριξη ως προς τους εκπαιδευτικούς και τις υλικοτεχνικές υποδομές.

Προτάσεις του ΣΕΒ για τα STEM στο σχολείο:

1. Συνεκτική, μακροπρόθεσμη στρατηγική για τα STEM με σωστά σχεδιασμένο πλαίσιο μέτρησης και παρακολούθησης αποτελεσμάτων, θεσμική κατοχύρωση της ουσιαστικής αυτονομίας του σχολείου και εθνική εκστρατεία ευαισθητοποίησης STEM ως ελκυστικές επιλογές πεδίου σπουδών.
2. Ανασχεδιασμός των αναλυτικών προγραμμάτων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (και της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης) με έμφαση στα STEM, δημιουργία σύγχρονου εκπαιδευτικού υλικού, αξιοποίηση της τεχνολογίας στη σχολική εκπαίδευση, σύγχρονες υλικοτεχνικές υποδομές και αναβάθμιση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
3. Θεσμικές ρυθμίσεις για πιο ευέλικτα αναλυτικά προγράμματα, ώστε να εμπλουτίζεται η σχολική εμπειρία με παράλληλες δραστηριότητες STEM. Εισαγωγή δείκτη προώθησης STEM ή/και συνεργασίας με το εξωσχολικό περιβάλλον στο σύστημα αξιολόγησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών. Η τρέχουσα εμπειρία της τηλεκπαίδευσης θα ήταν καλό να αξιοποιηθεί.
4. Αναθεώρηση του συστήματος αρχικής και συνεχιζόμενης εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών με ενίσχυση της διδακτικής STEM και προώθηση της εκπαιδευτικής αριστείας στη βάση των προτάσεων της ΑΔΙΠΠΔΕ.
5. Υιοθέτηση πιο θετικής και ενεργητικής στάσης εκ μέρους της εκπαιδευτικής κοινότητας και κινητοποίηση των επιχειρήσεων για την υποστήριξη της εκπαίδευσης STEM με προώθηση του προγράμματος STEM Alliance, και δικτύωση επιχειρήσεων για την ανάληψη κοινών δράσεων προώθησης των STEM στα σχολεία.



Διαβάστε εδώ το Special Report.

Δείτε το 1ο μέρος του infographic εδώ
Δείτε το 2ο μέρος του infographic εδώ

Σχόλια

IATRIKOS.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΗΠΑ: Έρχονται τα τζιτζίκια... τρισεκατομμύρια....

  The cicadas are coming... trillions of them. https://t.co/SWbaPsPRZA — CBS News (@CBSNews) April 14, 2024

Προκριματικές εκλογές ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Τα 35 ονόματα του ευρωψηφοδελτίου

  Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία Ολοκληρώθηκε λίγο μετά τις 18:00 τη Δευτέρα (15/4) η καταμέτρηση των ψήφων των μελών και των φίλων του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ οι οποίοι συμμετείχαν στην ψηφοφορία για την ανάδειξη των 35 υποψηφίων που θα συμπεριληφθούν στο ψηφοδέλτιο του κόμματος ενόψει των Ευρωεκλογών της 9ης Ιουνίου. Η διαδικασία κρίθηκε απόλυτα επιτυχημένη, καθώς συμμετείχαν, είτε με διαδικτυακή ψήφο είτε δια ζώσης περισσότερα από 63.000 μέλη και φίλοι του κόμματος. Στη λίστα των 35 υποψηφίων που θα συμπεριλαμβάνονται στο Ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ κατ’ αλφαβητική σειρά βρίσκονται οι ακόλουθοι υποψήφιοι ευρωβουλευτές, ανα περιφέρεια. ΑΝ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-ΘΡΑΚΗ 1) ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗ ΑΓΛΑΙΑ 2) ΣΤΟΓΙΑΝΝΙΔΗΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΑΠΟΔΗΜΟΙ 1) ΓΟΥΝΑΛΑΚΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ 2) ΜΟΥΜΤΖΗ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗ 1) ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΑΡΙΟΣ 2) ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ 3) ΑΡΣΕΝΗ ΕΥΓΕΝΙΑ (ΤΖΕΝΗ) 4) ΚΟΡΟΒΕΣΗ ΜΥΡΤΩ 5) ΜΠΕΚΑΤΩΡΟΥ ΣΟΦΙΑ 6)ΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ 7) ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ 8)ΠΑΠΑΝΩΤΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ 9) ΠΑΠΠΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ 10) ΣΑΠΟΥΝΑ

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ: Η υπομονή της Ρωσίας εξαντλείται...

  @fr_yourmind Δημήτρη Λιάτσο, @Free your mind 2 #ελλαδα🇬🇷 #κυπρος #liatsos #ρωσια ♬ πρωτότυπος ήχος - Free your Mind

ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν πιστεύουμε να είστε τίποτα ρατσιστές και δεν θέλετε αυτοί οι άνθρωποι να γίνουν μάνες;

  Δεν πιστεύουμε να είστε τίποτα ρατσιστές και δεν θέλετε αυτοί οι άνθρωποι να γίνουν μάνες; Είστε τίποτα #νδ #συριζα #πασοκ ή ο φίλος μας ο κ . #Λιάγκας και οι υπόλοιποι των πρωιναδικων που λένε ΝΑΙ ΣΕ ΟΛΑ; #βελοπουλος pic.twitter.com/C1uGESmOUY — Κυριάκος Βελόπουλος (@velopky) April 15, 2024

Ο Φρέντι Μπελέρης υποψήφιος ευρωβουλευτής με την ΝΔ

  Ο Φρέντι Μπελέρης υποψήφιος ευρωβουλευτής με την ΝΔ https://t.co/tUWbzNWKRB — Zougla.gr (@zougla_online) April 15, 2024

ΒΙΝΤΕΟ: Παρουσίαση του ψηφοδελτίου της Νέας Δημοκρατίας για τις Ευρωεκλογές

 

Αντίο λέμε σήμερα στον σπουδαίο Γιάννη Φέρτη...

  Αντίο λέμε σήμερα στον σπουδαίο Γιάννη Φέρτη, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 86 ετών. Υπηρέτησε με αφοσίωση την υποκριτική τέχνη για πάνω από εξήντα χρόνια και ξεχώρισε για το ήθος και την σεμνότητά του. Η βελούδινη και εκφραστική του φωνή θα μας συντροφεύει πάντα μέσα από τις… pic.twitter.com/22RZ1sgFvY — Finos Film (@FinosFilm) April 15, 2024

Νεκροί στο Σίδνεϊ: Το τυπικό Σάββατο των αγορών μετατρέπεται σε φρίκη

  ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ - ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

ΣΟΚΑΡΙΣΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ: Η πλατφόρμα http://stop-bullying.gov.gr απευθύνεται σε οποιονδήποτε μαθητή ή μαθήτρια έχει δεχθεί bullying

  Η πλατφόρμα https://t.co/y3jxFQNWWm απευθύνεται σε οποιονδήποτε μαθητή ή μαθήτρια έχει δεχθεί bullying ή σε γονείς/κηδεμόνες, με σκοπό την αναφορά του περιστατικού και την αντιμετώπισή του. #StopBullyingGR #MilaMporeis https://t.co/0PndmnBEhH — Ελληνική Κυβέρνηση (@govgr) April 9, 2024  

ΣΕΙΣΜΟΣ 4,4 ΡΙΧΤΕΡ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ

  Χρόνος γένεσης:  14/04/2024 02:02:44 (GMT) Μέγεθος:  4.4 Επίκεντρο:  23.2 χμ Ν της Σκιάθου Εστιακό Βάθος:  10 χμ